ریزش سنگ نما

ریزش سنگ نما

ریزش سنگ نما

دلایل ریزش سنگ نما در ساختمان

در این مقاله به بررسی دلایل ریزش سنگ نما در ساختمان می پردازیم. امروزه تقریبا تمام ساختمان ها اقدام به نما کاری به وسیله سنگ های مختلف می کنند.اجرای نما می تواند موجب افزایش زیبایی ساختمان و چهره شهر شود. اما اگر دراجرای نما نکات بسیار مهم در نظر گرفته نشود ممکن است بعد از گذشت مدتی سنگ ها دچار ریزش شوند و با سقوط بر سر افراد و ماشین ها باعث ایجاد خسارات جانی و مالی فراوان و گاهی جبران ناپذیر شوند. مهم ترین عوامل در ریزش سنگ نما چیست :

بتن نا مرغوب

 اگر بتنی که در ملات استفاده می کنید مقاومت کششی پایین و صفر داشته باشد سنگ ها بعد از مدتی دچار ریزش می شوند سنگ ها بعد از نصب روی نمای ساختمان تحت فشار نیروی کششی هستند. این فشار میتواند بر اثر باد شدید و… اتفاق افتد پس اگر بتن دارای مقاومت کششی صفر باشد نمی تواند سنگ را به خوبی در خود جای دهد و از سقوط آن جلوگیری کند.

مهارت نداشتن مجری

میتوان گفت که عوامل ریزش سنگ نما وارد نبودن مجری است. اگر مجری در حین انجام کار بی دقتی کند و از پیچ و رول پلاک با تعداد کم در سنگ ها استفاده کند و در ملات نخاله قاطی کند عملی غیر حرفه ای انجام داده و نمی شود به مستحکم بودن سنگ ها در سال های طولانی امیدوار بود.

 استفاده ازسیمان خشک در ملات 

متاسفانه مشاهده شده که برخی از نماکاران برای زودتر خشک شدن ملات و جذب آب آن از سیمان خشک استفاده میکنند. این کار موجب میشود که ملات به سرعت خشک شود و مقاومت لازم را نداشته باشد. در صورتی که باید اجازه داد تا ملات به آرامی و در معرض هوای نرمال خشک بشود تا مشکلات عدیده ای را مانند سقوط سنگ ها در پی نداشته باشد.

عدم استفاده از پیچ و رول پلاک

مهم ترین عامل مستحکم شدن سنگ ها در نمای ساختمان ،استفاده ازپیچ و رول پلاک است. به این عمل ” اسکوپ ” نیز می گویند . از پیچ و رول پلاک های مخصوص به فاصله های استاندارد استفاده می شود. پیچ گالوانیزه و رول پلاک توکار از ویژگی های پیچ و رول پلاک نمای سنگی هستند. زدن رول پلاک در ملات پشت سنگ ، زدن پیچ بر روی سنگ از جمله کارهایی است که به وسیله آن میتوان از ریزش سنگ نما در سال های طولانی جلوگیری کرد.

اتفاق هوازدگی 

از فاکتورهایی که میتوان آن را به اقلیم نسبت داد،هیچ تاثیری در عوامل دیگر ندارد اتفاق هوا زدگی است. در این مورد سنگ بدون هیچ گونه جابجایی دچار تغییرات فیزیکی و شیمیایی می شود.

رطوبت بالای محیط

در شهرها و استان های جنوبی کشور که رطوبت هوا زیاد است .احتمال ریزش سنگ بیشتر است. مگر اینکه در طی نماکاری نکات مهمی را مانند بندکشی به خوبی رعایت کرده باشید. اگر شیارهای بین سنگ ها باز باشد با نفوذ رطوبت به پشت ملات موجب شل شدگی آن و در نهایت سقوط سنگ نما می شود. به همین دلیل عدم استفاده در نخاله و به کار گیری بتن مرغوب میتواند تا حد زیادی از سقوط سنگ ساختمانی پیشگیری کند و نیاز به ترمیم و بازسازی سنگ را سال ها به تعویق بیندازد.

زلزله  شدید

 بلاهای طبیعی مثل زلزله ،موجب تکان های شدید ساختمان می شود. اولین عاملی که آسیب می بیند سنگ هایی هستند .. این تکان ها میتواند باعث حرکت سنگ و از جا کنده شدن آن از ملات شود.

استفاده از سنگ نامرغوب

سنگ های زیادی وجود دارد که به دلیل زیبا بودن تمایل به استفاده از آن ها افزایش یافته. اما بسیاری از این سنگ ها قابل استفاده در نمای ساختمان نیستند. عواملی مانند وجود ترک در سطح سنگ , عدم قابلیت چسبندگی به ملات , بلورهای بسیار زیاد در سنگ و … موجب می گردد، که این سنگ ها گزینه نامناسبی برای استفاده در نما محسوب شوند.

تاثیر باران اسیدی  متاسفانه در شهرهای بزرگ که آلودگی هوا زیاد است . باران اسیدی نیز وجود دارد. تاثیر باران اسیدی علاوه بر تخریب ظاهر ساختمان و سنگ، میتواند با نفوذ به آن موجب سقوط شان نیز بشود.

عدم چسبندگی سنگ به ملات

برخی از سنگ ها که وزن بالایی دارند . نمیتوانند به خوبی به ملات بچسبند . سریع تر از سنگ های دیگر دچار ریزش می شود. سنگی مانند گرانیت که بسیار سنگین است ، سطحی صاف و صیقلی دارند .نمیتواند مانند سنگی مثل تراورتن از استحکام خوبی بر روی ساختمان برخوردار باشد.

نشست کردن ساختمان 

از مواردی که میتواند موجب آسیب دیدگی ساختمان و نما شود ،نشست کردن ساختمان است. عدم پی ریزی مناسب باعث نشست نا متقارن ساختمان میشود .سنگ های نما اولین موردی که دچار خسارت می شود . سنگ که بر اثر نشست کردن ساختمان دچار شل شدگی شود ،با وزش باد نیز میتواند ریزش کند . خطرات جانی و مالی را در پی داشته باشد.

 

پیام خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلیدواژه خود را وارد کنید